Team

Ilay den Boer

Research, concept, regie en spel

De projecten van theater en documentairemaker Ilay den Boer (1986) baseren zich op persoonlijke ervaringen en verhouden zich tot de maatschappelijke actualiteit. Zo werkte hij o.a. bij de IND, de rechtbank Amsterdam, een asielzoekerscentrum en Het Leger des Heils om op basis van deze ervaringen theatrale documentaires te maken. In het verleden maakte Ilay den Boer de internationaal met prijzen beloonde reeks Het Beloofde Feest over zijn geboorteland Israël. Het boek Het Beloofde Feest dat hij met Jurjen Sytsma schreef werd in 2018 uitgebracht door Uitgeverij Meulenhoff.

Denise Harleman

Creatief en uitvoerend producent en proces dramaturg

Denise Harleman studeerde theaterwetenschappen aan de Universiteit van Utrecht. Vervolgens werkte ze als zakelijk leider bij diverse theatergezelschappen, waaronder vier jaar als zakelijk directeur bij Adelheid & Zina. In 2018 richtte ze FUTURABILITY op. Een organisatie waar zij met de inzet van kunst, ontwerp en verbeeldingskracht verandering teweegbrengt op hardnekkige maatschappelijke vraagstukken. Uit FUTURABILITY ontstond onder andere het project - inmiddels stichting - Collectief Kapitaal. Een initiatief van 100 burgers uit heel Nederland die samen een experiment met het basisinkomen in Amsterdam vormgeven. Als docent is zij verbonden aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten waar zij tevens betrokken is bij de realisatie van het transdisciplinaire maak laboratorium de AHK Culture Club op het Marineterrein. Tenslotte is zij als penningmeester verbonden aan COC Nederland.

Paul Koek

Eindregie en muziek

Paul Koek studeerde slagwerk aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en richtte in 1984, samen met Johan Simons, Theatergroep Hollandia op, een theatergroep die uitsluitend voorstellingen op locatie maakte. Binnen Hollandia richtteKoek de Veenstudio op, een werkplaats die het mogelijk maakte om zijn ideeën over muziektheater verder te ontwikkelen. Bij de samenvoeging van Theatergroep Hollandia en Het Zuidelijk Toneel tot ZT Hollandia verhuisde Paul Koek mee naar dit nieuwe gezelschap. Hier bleef hij zijn muzikale ideeën toepassen en in 2003 richtte Paul Koek de Veenfabriek op, een dynamisch en muzikaal muziektheaterensemble dat zich in verschillende vormen en samenstellingen presenteert. In oktober 2020 droeg hij, samen met Ton van der Meer, de Veenfabriek en de Veenfabriek Methode over aan de volgende generatie muziektheatermakers, waaronder artistiek leider Joeri Vos.

Daarnaast doceert Koek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij in 2010 aan de wieg stond van de master muziekopleiding T.I.M.E. (This is Music- theater Education), die nauw verbonden is met de Veenfabriek. Paul Koek ontving veel onderscheidingen voor zijn werk waaronder de Prins Bernhard Cultuurfonds Theaterprijs voor zijn oeuvre (2009) en de Erepenning van LUCA, School of Arts in Leuven (2017).

Maya Arad Yasur

Dramaturgie

MayaArad Yasur is toneelschrijver en dramaturg. Na haar studie Theater, Communicatie en Journalistiek in Jeruzalem, Israël, behaalde ze in 2010 haar master Dramaturgie aan de Universiteit van Amsterdam. Tussen 2007 en 2012 woonde ze in Nederland, waar ze als dramaturg onder meer betrokken was bij toneelstukken van theatermaker Sanja Mitrović en bij de theaterserie Het Beloofde Feest van TG Ilay. Haar werk als toneelschrijver wordt wereldwijd geproduceerd en was ondermeer te zien in Israël, Duitsland, Oostenrijk, Engeland, Frankrijk, Noorwegen en de Verenigde Staten. In 2018 won Yasur de Theatertreffen Stückemarkt voor haar toneeltekst Amsterdam. Eerder won ze in 2010 de eerste prijs voor haar stuk Suspended op het International Playwriting Competition van de ITI (International Theatre Institute) en UNESCO en ontving ze in 2014 de Habima Award voor jonge kunstenaars. Vorig jaar kwamen twee stukken van haar uit in Duitsland: Blaue Stille voor Landestheater Schwaben Memmingen en BOMB voor Schauspiel Köln.

Marloes van der Hoek en Wikke van Houwelingen

Scenografie

Marloes van der Hoek en Wikke van Houwelingen studeerden beiden in 2006 af aan de masteropleiding voor scenografie van het Frank Mohr instituut in Groningen. Sindsdien werken ze met elkaar en met verschillende regisseurs en ontwerpers, voornamelijk in het theater. Zo ontwerpen ze voor onder andere Boogaerdt&VanderSchoot, Toneelschuur Producties, TheaterRotterdam en Frascati Producties. Daarnaast maakten ze installaties voor het Centraal Museum en het Nieuwe Instituut en geven ze les op verschillende academies. Wikke ontving de Charlotte Köhlerprijs voor theatermakers en beeldend kunstenaars van het Prins Bernard Cultuur fonds. Marloes en Wikke hebben samen een unieke stijl en zijn altijd op zoek naar beelden die voor wrijving zorgen.

Producent: TG Ilay

Productie

TG Ilay werd in 2011 opgericht door theatermaker Ilay den Boer (1986) en producent Denise Harleman (1986). De voorstellingen zijn documentair: ze baseren zich op persoonlijke ervaringen en verhouden zich tot de maatschappelijke actualiteit. Doel van de projecten en werkwijze is om tot in de haarvaten van een onderwerp terecht te komen. Maar bovenal een doorvoeld beeld te schetsen dat recht doet aan een complexe maatschappij. Zo werkte Ilay den Boer o.a. bij een AZC en Het Leger des Heils om geïnspireerd op deze ervaringen theater te maken.
Zie voor eerder werk: www.tgilay.nl

Bestuur TG Ilay
Piet Menu - voorzitter
Evelien Rutgers - penningmeester
Annette Lecomte - bestuurslid

Het bestuur ontvangt geen beloning. De directie en het personeel worden gehonoreerd volgens de CAO Toneel en Dans. In de toepassing van de CAO en bij overige beslissingen rondom arbeidsvoorwaarden geldt de Fair Practice Code als leidraad. Door de toepassing van de CAO vallen de honoreringen ruim binnen de normen van de WNT.